Honda Civic Forums - 7thGenHonda banner

DIY: 01-02 tot 03-05 Metercluster-wissel

97K views 127 replies 54 participants last post by  Em2D.O.A.  
#1 · (Edited)
Iemand heeft hier net een draad over gemaakt en ik wilde ze niet naar CF linken... Dus ik dacht dat ik mijn DIY hierheen zou overbrengen, samen met het plaatsen van de pin-diagrammen.

Allereerst moet je je instrumentenpaneel verwijderen. Om dit te doen, moet je de twee schroeven verwijderen die zich op het zwarte plastic stuk van de bekleding rond het cluster bevinden.

Als dit de eerste keer is dat je de clusterbezel verwijdert, moet je een botermes of iets dat minder snel het plastic beschadigt, pakken en het langs de onderrand schuiven. Het is daar vastgelijmd. Het zal een beetje tegenstribbelen, maar neem gewoon de tijd en het komt goed.

Om het eigenlijke cluster te verwijderen, haal je de 3 schroeven eraf (2 onder, 1 boven) en kantel je de bovenkant naar voren zodat je de connectoren kunt loskoppelen. Wrik het cluster uit het dashboard en zet die lelijke MoFo op eBay!:domo:
HOE JE PINS UIT DE CONNECTOR VERWIJDERT​
http://videos.streetfire.net/video/dcf2362e-2fdb-493d-84fd-990a014958b4.htm

Voordat het werd geïnstalleerd, nadat het echt mooi was schoongemaakt

Image

Eindelijk geïnstalleerd... hier is het eindproduct

Image

Dit wordt een lange lezing met een paar tips en trucs en problemen die ik heb gehad en die handig kunnen zijn voor iedereen die dit in de toekomst doet...

1. De bedrading
Toen ik de truc eenmaal had ontdekt, had ik het groene cluster in 5 minuten ont-pinned, zonder te overdrijven. Ik weet dat het gemakkelijk zou moeten zijn om het uit te zoeken, maar voor iemand zoals ik die dit nog nooit eerder heeft gedaan, was het lastig om het uit te zoeken. Gewoon om alle newbs te helpen ;)

De pin-swapping: Het enige dat ik een beetje ingewikkeld vond, was op DirtySamurai's bedradingsgids (Draadlink HIER), de wit-rode draad die in de groene connector gaat, die beide worden vermeld als in dezelfde pin-sleuf. Uitgaande van het diagram ging ik met de wit-rode draad van het blauwe cluster en verplaatste deze naar de groene. Ter info. Ook was de rood-witte draad van het groene cluster de enige draad die ik niet heb gebruikt. . Zoals eerder gezegd, was de enige draad die verlengd moest worden de geel-zwarte draad die van de groene connector naar de blauwe connector werd genomen. Ik heb gewoon geknipt, gesplitst met kontconnectoren en de connectoren afgeplakt om veilig te zijn. De enige draad die ik nodig had en die ik niet had, was de groen-zwarte draad in de blauwe connector. Alles werkt prima, dus ik ga ervan uit dat het DRL of Side SRS is. Beide heeft mijn auto niet.

Hoe ik de pinnen heb verwijderd (Complete idiot's guide :))

Ik gebruikte een paperclip, ongeveer 2 millimeter in diameter, om de pinnen eruit te halen. Ik gebruikte mijn Dremel en slijpsteen om het uiteinde te slijpen om er gemakkelijker in te glijden en de diameter iets te verkleinen. Ik heb ook een opwaartse buiging op het geslepen uiteinde geplaatst om het gemakkelijker te maken om erin te wringen. Eerste visuele hulp:
Image

Dit is de manier waarop je de pinnen eruit haalt. Korte opmerking - Terugkijkend kan je in het onderste gat gaan als je dat echt wilt, maar van bovenaf naar binnen gaan, helpt je de lip aan het einde van de pin te vermijden en zet ook een goede hoek op om te helpen ontgrendelen. Dit is de manier waarop ik het deed, en ik kan er zeker voor instaan.

Voor elke bovenste en onderste rij zijn er twee gaten voor elke pin. Je wilt van het bovenste gat naar binnen gaan en naar beneden afbuigen naar het onderste gat. Hier komt de opwaartse buiging op de paperclip van pas. Als je te vroeg afbuigt, raak je een lipje op de bodem van de pin. Het kost wat tijd om te bepalen waar je het in moet wringen, speel ermee. Optimaal is dit de hoek die je erop wilt krijgen:

Image

Volgende stap: Als je de plek hebt gevonden, voel je dat het moeilijker wordt om erin te schuiven, en dan stopt het (Je hebt net de plek geraakt waar de draad op de connector is gekrompen... Dat is een goede zaak!) Terwijl je de paperclip op zijn plaats houdt, trek je een beetje aan de draad. Het zou een beetje naar buiten moeten bewegen. Verwijder nu de paperclip en hij zou er zonder problemen uit moeten glijden. Ik ontdekte dat als je probeert de paperclip erin te laten zitten, je een grotere kans hebt om de draad eruit te halen in plaats van de daadwerkelijke pin (Op de harde manier ontdekt :() De enige draden die er niet gemakkelijk uitgleden, waren de draden waarmee ik de vorige keer dat ik dit probeerde te doen, had geknoeid.

2. Clusterproblemen

Dus hoe dan ook, over naar de problemen. Ik had gemerkt toen ik het kreeg dat de gas-/temperatuurnaalden niet op hun plaats stonden, alsof ze een volledige rotatie hadden gemaakt. Ik had ze met de hand gedraaid naar waar ik dacht dat ze moesten zijn, maar toen ik de auto aanzette, vloog de temperatuurnaald in de gasnaald en bleef vastzitten. Dus ik haalde hem eruit en speelde er een beetje mee, draaiend met de klok mee en tegen de klok in... Toen ik hem met de klok mee draaide, ging hij prima naar het startpunt. Draaien tegen de klok in, werd hij gestopt met draaien verder rechts op de bedrijfstemperatuur. Nadat ik de hoes had verwijderd en ongeveer 5 keer met de naalden had gespeeld, besloot ik uiteindelijk om de temperatuurnaald tegen de klok in naar het startpunt te verplaatsen. Ik moest tegen de kleine motor daarin ingaan. Het klikte terwijl ik het deed, maar ik deed het heel voorzichtig, omdat ik niets wilde breken. Startte de auto en liet hem stationair draaien... en tot mijn verbazing werkte het als een charme. Uiteindelijk moest ik de gasnaald ook met de klok mee naar het startpunt draaien. Beide werken nu prima, dus als iemand een cluster krijgt en dit probleem opmerkt, hier is je oplossing

En hier zijn de pin-diagrammen die ik heb, ter referentie.

Image

Image

Hier is een alternatieve versie...

Image

Het enige wat je hoeft te doen is de draden van pinlocatie naar pinlocatie te verwisselen, en in een paar gevallen van groene connector naar blauwe connector. IIRC moet je 1 draad verlengen. Als je ook draden over hebt, raak dan niet in paniek. Controleer gewoon of alles klopt... en als het niet nodig is, zet er dan gewoon een dop op en maak je geen zorgen.

#8 ·
Heb eindelijk mijn meters gisteravond geïnstalleerd. Geweldige DIY...gemakkelijk te volgen :tup:

Vraag: Ik merkte dat mijn airbaglampje nu brandt. Zou dit iets te maken hebben met de meters die afkomstig zijn van een '04 LX zonder zijairbags en die in een '02 EX met zijairbags gaan? :dunno: En is er een manier om het uit te schakelen?

#14 ·
Voor alle noobs (weer):

Als je een 01-02 cluster verwisselt met een andere 01-02 cluster, zijn ze direct plug and play.

Als je je 01-02 cluster verwisselt met een 03-05 cluster, moet je de pinnen opnieuw bedraden volgens pagina 1 van deze thread.

Mijn auto: 2001 Honda Civic EX Coupe met SRS
Oude cluster: 01' EX met SRS
Nieuwe cluster: 04 EX met SRS

Na installatie: Volgens de hier en op H-T geleverde excel spreadsheet, is de informatie en de instructies die worden gegeven zeer GEMAKKELIJK te volgen. De enige draad die ik over had en die ik afdekte, was de WIT/RODE draad van de blauwe connector. En als je een EX bezit en de tabel volgt, is er geen GROEN/ZWART draad.

Wat de installatie voor mij gemakkelijk maakte, was dat ik de excel spreadsheet uitprintte, één pin per keer eruit trok en hem plaatste waar hij moest komen, één connector per keer. Toen zette ik op het blad dat ik had geprint een grote X in het vakje, zodat ik wist dat ik die al had gedaan (voor het geval al die kleuren je in verwarring brengen).

Deze DIY zou je niet meer dan 30-40 minuten mogen kosten (zorg ervoor dat je alles dubbel controleert). Ik zal morgen wat foto's maken en ze plaatsen. Geweldige DIY! :tup:

#16 · (Edited)
Dit ga ik hopelijk dit weekend doen, of anders volgende week. Mooie DIY trouwens. Ziet er erg grondig uit. Ik zal foto's plaatsen als het klaar is.

Edit: Snelle vraag waar ik net aan dacht. Ik heb de auto naar handgeschakelde versnellingsbak conversie gedaan en ik gebruik nog steeds de automatische dashboardkabelboom. Ik zal waarschijnlijk extra draden overhouden, maar zijn er draden die ik mogelijk mis? Als iemand de connectorkaart voor een 02 LX Auto kan plaatsen, zou dat zeer gewaardeerd worden. Bedankt.

#17 ·
Ik heb dit project gisteravond afgerond en de doe-het-zelf was fantastisch. Werkte bij de eerste poging, wat bijna nooit gebeurt. Er is maar één probleem dat ik zag. Ik heb een 01 lx coupe en een 04 ex sdn cluster ingebouwd. Mijn ABS-lampje brandt nu. Ik heb geen ABS. Kan ik een pin in het nieuwe cluster opnieuw bedraden om dit uit te schakelen? Of moet ik de sticker verlengen?

#18 ·
Ik heb de mijne gisteren ook aangesloten. Uiteindelijk moest ik het twee keer doen omdat ik dom ben en niet zag dat er nummers op de connector stonden en gewoon gokte welke nummer één was lol. Maar de tweede keer werkte het perfect.

Ik vraag me ook af of er een manier is om het ABS-lampje te omzeilen. Het stoort me niet echt, want ik heb ook een motorstoringslampje.

#19 ·
Ik ben net klaar met het verwijderen van het ABS-lampje op het cluster. Ik heb het uit elkaar gehaald, waar het glas en de voorste ringplaat zitten, en de dunne zwarte plastic afdekking eraf getrokken. Je hoeft de naalden er niet af te halen, trek het gewoon genoeg terug om de plek te vinden waar het ABS-lampje zit. Ik heb het lampje eruit gebroken met een kleine platte schroevendraaier. Als je dat niet wilt doen, vouw dan een stuk zwart isolatietape tot een klein vierkantje ter grootte van het gat en laat de zwarte afdekking het op zijn plaats houden. Als je dat doet, zorg er dan voor dat je het test zodat er geen zichtbaar licht te zien is voordat je het weer in elkaar zet. Hopelijk helpt dit iedereen die hetzelfde probleem heeft als ik met het ABS-lampje op het 03-05-metercluster.